We moeten 's middags weer warm gaan eten

 3F-Examentekst uit 2012

(1) Nederland is het enige land ter wereld waar het niet vanzelf spreekt om 's middags het werk of het lesprogramma een uur stil te leggen voor een lunch. Buitenlanders kijken verbijsterd naar de zakjes met boterhammen die uit de tas getoverd worden om in een mum van tijd met een glas melk weggespoeld te worden. Migrantenouders maken zich zorgen over hun kinderen die op school geen behoorlijke maaltijd geserveerd krijgen. Hoe kunnen ze met wat boterhammen en een pakje frisdrank de dag doorkomen?

 

(2) Nog niet zolang geleden aten de meeste Nederlandse gezinnen tussen de middag thuis. De middagmaaltijd was de hoofdmaaltijd waarvoor de man zijn werk onderbrak en naar huis fietste, net als de kinderen in de lange schoolpauze. Moeder kookte in de ochtend een eenvoudige doch warme maaltijd. 'Nederig voedsel', zoals Gerard Reve het noemde. Smakeloos en eentonig, zouden we nu zeggen. Eten dat in het nationale geheugen gegrift staat als de Hollandse Pot, zonder fratsen en af en toe nog best lekker. Zoals alles wat met de paplepel is ingegoten levenslang lekker blijft, afgezien van spruitjes en andere jeugdtrauma's. De avondmaaltijd had niet veel om het lijf en bestond uit opgebakken restjes of soep met boterhammen.

 

(3) In de jaren zestig veranderde dit eetpatroon. Het waren spannende tijden. Het leven versnelde en moderniseerde. Vader werkte niet meer op fietsafstand, moeder emancipeerde en de warme maaltijd schoot erbij in. Steeds meer kinderen moesten op school 'overblijven' in een leeg lokaal, met een huisgemaakt stapeltje boterhammen en een appel. De warme maaltijd verschoof naar de avond, waar hij in het gedrang kwam door een gebrek aan tijd voor inkopen en echt koken. Huiswerkbegeleiding, muziekles, uitlopende vergaderingen en files maken het voor alle gezinsleden steeds ingewikkelder om op dezelfde tijd thuis te zijn voor die ene maaltijd, waar je wel naar snakt na al dat brood en aanvullend gesnack overdag. Dit is typisch Nederlands.

 

(4) In alle landen ter wereld is het beter georganiseerd. Er wordt niet overal gezond, genoeg, lekker of ecologisch verantwoord geluncht, maar men neemt er wel de tijd voor en er is een infrastructuur die een volwaardige maaltijd overdag mogelijk maakt. In de kleinste Franse gehuchten lopen kinderen in optocht naar een schoolrestaurant, waar ze aan gedekte tafels een driegangenmenu voorgeschoteld krijgen; in al onze buurlanden hebben scholen een keuken met een kookploeg en een aparte ruimte waar leerlingen en docenten samen eten. Japan is het schoollunchparadijs. De middagmaaltijd gaat daar samen met leren koken en informatie over de herkomst van ingrediënten.

 

(5) In Nederland eten kinderen hun broodtrommeltjes leeg aan hetzelfde tafeltje waar ze sommetjes maken. In hoog tempo, want de eettijd 'gaat van de pauze af', die toch al zo kort is. En hun ouders lunchen net zo minimaal. Doorgaans een vluggertje in de kantine of op de broodafwerkplek achter de computer. Er moet immers 's avonds thuis nog echt gegeten worden.

 

(6) En daar zit de kern van het probleem. Het gezin als hoeksteen van de samenleving zit zo diep in het warme eten gebakken, dat deze koste wat het kost in stand gehouden moet worden. Met medeleerlingen of collega's mag niet worden gegeten. Alle maatschappelijke veranderingen die dat inmiddels mogelijk maken ten spijt.

 

(7) Wat zouden ouders gebaat zijn bij een warme middagmaaltijd voor hun kinderen en voor zichzelf. Geen kookstress meer bij thuiskomst, een simpele maaltijd voldoet en des te meer tijd blijft er over om bij te praten. Geen schuldgevoel meer over kant-en-klaarmaaltijden. De magnetron kan de deur uit en de stapels diepvriespizza's mogen allemaal tegelijk ritueel worden aangebrand.

 

(8) Helaas, zo eenvoudig gaat dat niet. Steeds meer schoolleiders beseffen dat samen eten aan een echte tafel ontspannend, lekker en leerzaam kan zijn voor hun leerlingen. Dat na zo'n maaltijd de behoefte aan snacks tussendoor minder zal zijn. Als deze schoolleiders vervolgens een keuken en een aparte eetruimte in hun schoolgebouw willen realiseren, stuiten ze op weerstand. De overheid geeft geen geld voor de verbouwing, noch voor een bijdrage in de kosten voor de maaltijden. En lang niet alle ouders hebben 3 of 4 euro over voor een warme schoolmaaltijd voor hun kind. Dat is pas armoede. Het geeft aan hoe weinig de Nederlander over heeft voor zijn dagelijkse kost.

 

(9) Maar gelukkig bestaat De Nederlander niet meer. Immigranten hebben massaal niet alleen nieuwe smaken en gerechten ingebracht, maar ook eetgewoonten die de moeite van het afkijken waard zijn. Er valt nog heel veel mooi zendingswerk door immigranten te verrichten. Een blik van Nederlanders op hoe immigranten hun dagelijkse maaltijden waarderen en organiseren, kan alle ogen openen en misschien zelfs inspireren tot een opwaardering van de eigen eetcultuur.

 

 De vragen vind je op dit VRAGENFORMULIER. KLIK op deze LINK



















1. Hoe kun je deze tekst het best omschrijven? *
1 punt
2. Lees nogmaals alinea 1 tot en met 4. De meeste teksten zijn in te delen in een inleiding, middenstuk en een slot. Bij welke alinea begint het middenstuk? *
1 punt
3. Lees nogmaals alinea 2.Hoe beschrijft de auteur het Nederlandse eten vóór de jaren zestig? *
1 punt
4. In alinea 4 zegt de auteur: 'In alle landen ter wereld is het beter georganiseerd.' Dit is een *
1 punt
5. Wat is de functie van alinea 6 ten opzichte van alinea 5? *
1 punt
6. Lees nogmaals alinea 7. Waar zijn de ouders volgens de schrijver het meest bij gebaat als men voor een warme middagmaaltijd kiest? *
1 punt
7. Wat is de beste samenvatting van de alinea's 4 tot en met 7? *
1 punt
8. Lees nogmaals alinea 5 tot en met 8. In welke alinea beschrijft de schrijver het voordeel van een warme middagmaaltijd? *
1 punt
9. Lees nogmaals alinea 8. Welke gevoelswaarde heeft de uitspraak 'Dat is pas armoede'? *
1 punt
10. In alinea 8 staan de volgende beweringen. (1) 'De overheid geeft geen geld voor de verbouwing, noch een bijdrage in de kosten voor de maaltijden.' (2) 'Het geeft aan hoe weinig de Nederlander over heeft voor zijn dagelijkse kost.' Welke bewering is een feit, welke een mening? *
1 punt
11. Lees nogmaals alinea 9. Hoe eindigt de auteur het artikel in deze alinea? *
1 punt
12. Je moet een samenvatting van deze tekst maken. Welke tekstdelen gebruik je daarvoor wel en welke tekstdelen gebruik je niet? *
6 punten
Wel
Niet
Nederland is het enige land ter wereld waar het niet vanzelf spreekt om 's middags het werk of het lesprogramma een uur stil te leggen voor een lunch.
Eten dat in het nationale geheugen gegrift staat als de Hollandse Pot, is zonder fratsen en af en toe nog best lekker.
De warme maaltijd verschoof naar de avond, waar hij in het gedrang kwam door een gebrek aan tijd voor inkopen en echt koken.
De middagmaaltijd gaat samen met leren koken en informatie over de herkomst van ingrediënten. A
Steeds meer schoolleiders beseffen dat samen eten aan een echte tafel ontspannend, lekker en leerzaam kan zijn voor hun leerlingen.
Er valt nog heel veel mooi zendingswerk door immigranten te verrichten.
Verzenden
Formulier wissen

Populaire posts

Voorbereiden op het Centraal Examen lezen en luisteren

De sloot kan best nóg schoner - Tekst examen 2014

Leestekst Onze neuronen zijn ons te snel af (Centraal Examen 2017-2018)

Leestekst Brandbrief aan de filmindustrie: "Omarm het downloaden" (Centraal Examen 3F 2017-2018)

Leestekst In het ritme van Obama

De twee kanten van de fleecetrui

Een coach in je broekzak

Hoe het internet ons brein verandert - Examentekst 2014

Tv-kijker met kastje wordt goed bewaakt (2015)